Juli 2020

We voelen ons allemaal wel eens alleen, maar dit kan doordat we onszelf afzonderen door corona een stuk vaker voorkomen. Eenzaamheid is een subjectief gevoel. Wanneer we ons vaak eenzaam voelen kan dit effect hebben op onze mentale en fysieke gezondheid. Eenzaamheid zet onze waarnemingen in een ander daglicht. We kunnen dan denken dat de mensen om ons heen niets om ons geven, terwijl ze dit waarschijnlijk wel doen.

Eenzaamheid zet onze waarnemingen in een ander daglicht

Cognitieve vooroordelen zorgen ervoor dat we situaties op een negatievere manier zien, wat weer effect heeft op hoe we tegen onze relaties aankijken. Dit kan er voor zorgen dat we bang zijn om afgewezen te worden en ervoor kiezen om onszelf nog meer af te zonderen. We creëren dan meer afstand tot anderen en zijn erg terughoudend met het vragen van steun uit onze sociale omgeving wanneer we deze het hardste nodig hebben.

Oefening

Maak een lijst van vijf mensen waar je in het verleden hecht mee was als je je emotioneel niet verbonden voelt. Ook al is het oncomfortabel en voelt het wat raar: kom in actie en neem contact met deze vijf mensen op. Stuur ze een bericht of bel ze op om weer eens af te spreken, of dit digitaal of op veilige afstand is maakt niet uit. Doe dit met een positieve houding. Stel geen beschuldigende vragen als ‘waarom heb je niet..’ en zeg ook geen dingen als ‘ik hoop dat ik je niet stoor..’. Je kan er voor kiezen om positieve gedachten op een assertieve wijze te brengen: ‘ik dacht vandaag aan je’ gevolgd door een specifieke uitnodiging ‘zou je zin hebben om volgende week…’. Zet deze stap en probeer weer in contact te komen. Het resultaat kan je verstelt doen staan.