Juni 2021

Wanneer je reflecteert neem je de tijd om alle informatie te verzamelen die je op dat moment beschikbaar hebt. Je analyseert, interpreteert en concludeert dan op basis van feiten. Je herkent gemaakte fouten, bekijkt je successen en leert en bedenkt betere oplossingen of acties voor de toekomst. Het is realistisch analyseren van gebeurtenissen met als doel groei en het proactief oplossen van problemen.

Piekeren gebeurt dagelijks en kan vergeleken worden met continue denken op de automatische piloot. We denken in feite aan een bepaald probleem, maken meerdere scenario’s in ons hoofd waarbij we vooral aan de ergste gevallen denken, vragen de mening van anderen en bekijken de informatie nog eens. Dit zorgt voor verwarring, gevoel van verlies van controle en het missen van focus. Het leidt ook tot uitstel, passiviteit en vermijding. We maken ons wijs dat het helpt om het onvermijdelijke te vermijden, maar eigenlijk zitten we vast in een vicieuze cirkel in onze gedachten. Piekeren is in het algemeen ongezond.

Sta er even bij stil en bedenk of je aan het piekeren of reflecteren bent.

Een manier om te stoppen met piekeren is mindfulness. Mindfulness helpt ons te stoppen met de automatische gedachten en om meer zelfbewuster te worden. Het helpt ons om in het hier en nu te blijven. De simpelste mindfulness oefening die je kan doen is stoppen met wat je aan het doen bent, om je heen kijken en de volgende vragen beantwoorden:

Wat hoor, voel, ruik, zie en proef ik? Dit kan je helpen om met beide voeten in het hier en nu te staan. Bedenk wat je op dat moment nodig hebt om in je emotionele en/of fysieke behoefte te voorzien. Wanneer je hierin voorzien bent en als je het op dat moment nodig hebt kun je je focus verleggen op feiten en kun je problemen actief oplossen.

Handvat van de Maand