Maart 2022

Soms maken we fouten en stellen we onszelf en anderen teleur. Soms gaat iets niet zoals gepland en falen we. Falen is onderdeel van het leven. Het kan alleen voorkomen worden als we niets doen en in een vacuüm leven. Na de eerste schrok voelen we ons kwetsbaar en ervaren we vaak negatieve emoties. Emoties zoals angst, hulpeloosheid, frustratie, boosheid en hopeloosheid kunnen verschillen in hevigheid en duur per persoon.

Hoe kan je met falen omgaan:

  1. Voel je emotie: identificeer en voel de emoties op emotionele en lichamelijke basis. Druk ze uit en regel de intensiteit.
  2. Besef dat het niet realistisch is te verwachten altijd succes te hebben. Probeer flexibel te zijn in wat je van jezelf vraagt. Daag eens uit wat je tegen jezelf zegt en vindt een meer rationele en positieve manier om tegen jezelf te praten.
  3. Vindt acceptatie- herken de negatieve resultaten; erken wat het voor je betekent en de impact hiervan op je leven. Wees eerlijk over jou aandeel in het resultaat.
  4. Leer- analiseer de situatie en bedenk wat je hiervan kan leren en/of hoe het de volgende keer beter kan. Bedenk wat je nodigt hebt om een beter resultaat te bereiken. Bijvoorbeeld; meer scholing, ontwikkeling van vaardigheden, iemand ondersteunen, geld, meer oefening etc. Gebruik falen om nieuwe inzichten te krijgen en te groeien. Ga het niet uit de weg en stel het niet uit. Maak een stappenplan voor toekomstige zaken.

Handvat van de Maand