Juni 2022

Laten we wel wezen, de meeste van ons worden niet enthousiast om in het beetje vrije tijd dat we hebben te gaan bewegen. We weten allemaal dat het goed is voor onze gezondheid, maar wist je ook dat het ten goede komt van je mentale gezondheid risico’s tot het ontwikkelen van mentale problemen verminderd? De volgende punten zouden je moeten overtuigen om meer fysieke activiteiten in je leven op te nemen.

  1. Verbetering van je stemming; bewegen zorgt voor een toename van de afgifte van serotonine, endorfine en dopamine, wat zorgt voor een verbetering in stemming, scherp zijn en enthousiasme. Fysieke activiteit is ook een goede manier om met negatieve emoties zoals boosheid om te gaan.
  2. Stimuleert zelfvertrouwen en zelfeffectiviteit; hoe sterker je vaardigheden worden, hoe meer je in jezelf, je vaardigheden en je eigenschappen gaat geloven, wat het behalen van fysieke doelen makkelijker maakt. Uitdagende fysieke activiteiten zorgen voor een verbetering van je uithoudingsvermogen, vastberadenheid en sterke kanten. Het kan je op andere gedachten brengen als het gaat om het behalen van successen in het leven. Successen, evenals tegenslagen, zijn goede oefeningen om te leren omgaan met frustraties en teleurstellingen. Het leert je ook het belang van realistische standaarden in te zien en deze te accepteren.
  3. Verminderen somberheid en verbeteren kwaliteit van leven; reguliere fysieke activiteiten zorgen voor structuur, betekenis en het gevoel iets bereikt te hebben voor iemand die zich somber voelt. Tevens zorgt in beweging komen voor een gevoel van controle en autonomie, wat kan bijdragen kan verdere veranderingen.

Heeft dit je overtuigt om meer fysieke activiteiten in je dagelijkse schema op te nemen?
Probeer het en reflecteer, heb je de voordelen hiervan al in je leven opgemerkt?

Handvat van de Maand