November 2020

De feestdagen komen er weer aan. Het kan een intensieve en veeleisende tijd zijn, zeker wanneer mensen samenkomen. Deze maand staat in het teken van verbetering van assertieve communicatie.

Drie manieren om het te verbeteren:
1) Erken de erkenner: als je partner/vriend(in) naar je heeft geluisterd of je heeft gesteund, erken dit dan. Bijvoorbeeld: “Bedankt dat je naar mijn geklaag over het werk hebt geluisterd. Ik waardeer het enorm dat je me steunt als ik van streek ben.”

2) Erken voordat je ‘nee’ zegt: Het is de assertieve, empathische en zachtere ‘nee’. Erken het gevoel/ de gedachten van de ander voordat je ergens ‘nee’ tegen zegt. Bijvoorbeeld: “ik weet dat je graag met het gezin op vakantie wilt volgende week, maar het is erg druk op het werk waardoor ik nu geen dagen vrij kan nemen.”

3) Erken en doe een verzoek: het assertief een verzoek doen terwijl je rekening met de ander houdt. Erken dus de gevoelens/gedachten van de ander voordat je jou verzoek doet. Bijvoorbeeld: “Ik weet dat je het niet zo op mijn vrienden hebt en dat je moe bent na het werk, maar wil je met me mee gaan naar het etentje? We blijven niet lang.”

Probeer je zinnen te herformuleren aan de hand van bovenstaande voorbeelden en kijk hoe dit voor jou werkt. Analyseer de reactie van anderen en hoe het voelt om op deze wijze assertief te communiceren. Vind je het prettig hoe je over komt? Vind je het fijn wat je hierdoor voelt? Bevallen de voordelen je? Ga hier mee door.

Handvat van de Maand