Maart 2020

Wat betekent zelfcompassie nou eigenlijk?

  1. Het begint met onszelf gerust te stellen dat het oké is om te falen, fouten te maken, pijnlijke emoties te ervaren en niet perfect te zijn, omdat we aan het einde van de dag ‘slechts’ mensen zijn.
  2. Herkennen, toegeven en accepteren dat onze zwakke en sterke kanten tegelijk kunnen bestaan en ons vormen tot wie we zijn.
  3. We accepteren dat we niet beter dan anderen hoeven te zijn om een goed gevoel te krijgen. We hoeven alleen onze echte ‘ik’ te zien, oprecht te zijn en onszelf te accepteren voor wie we zijn. We zijn allemaal mensen die het waard zijn om liefde, compassie en respect te krijgen.
  4. Erkennen dat moeilijkheden, falen en pijnlijke ervaringen onvermijdelijk zijn en bij het leven horen.
  5. Opmerkzaam zijn en emoties ervaren zoals ze zijn, zonder ze te onderdrukken of te ontkennen dat ze er zijn. Het is hierbij van belang om niet te oordelen of onszelf van binnen op te vreten.

Stel jezelf de vraag: Wat denk je dat jou tegenhoudt om meer zelfcompassie te hebben?

Wat ga je hieraan doen?

Oefening

Schrijf een paar ideeën op maak deze SMART. Ga het doen en kijk hoe het voelt om jezelf meer te begrijpen en meer zelf compassie te hebben.

Denk hiernaast aan wat je tegen jezelf kan zeggen wanneer je dit het meeste nodig hebt, dat zorgt voor meer zelfcompassie.