Oktober 2018

De herfst is aangebroken en dat betekent mooie gekleurde bladeren, truien die weer de kast uit mogen en toch maar die paraplu regelmatiger meenemen. Net zoals het seizoen wisselt, kan ons ritme ook wat aanpassen. Voor sommige mensen betekent dit dat hun ritme uit balans komt en misschien zelf in een zogeheten winterdip komen.

Het is belangrijk om een ritme op te bouwen.

Om dit te voorkomen en het nieuwe seizoen fris en gemotiveerd in te gaan kan onderstaand handvat je wellicht helpen. Het is belangrijk een ritme op te bouwen en dat kan door een nieuw week- of maandschema op te stellen waarbij rekening wordt gehouden met:

  • Zorg dat je vroeg op staat, hoe donker of koud het buiten ook is. Regelmaat helpt je lichaam sneller op gang te komen.

  • Beweging helpt om je lekkerder in je vel te voelen en zorgt ervoor dat je minder snel geneigd bent op te bank te hangen.

  • Zorg dat je genoeg licht en frisse lucht binnen krijgt door regelmatig naar buiten te gaan, ook als het regent!

  • Zorg voor je lichaam door een ontspannend bad te nemen of ontspanningsoefeningen te doen voor het slapen gaan.

  • Om te voorkomen dat je ’s ochtends langer blijft liggen, ga op dezelfde tijd naar bed en sta op een vaste tijd op.

  • Maak een lijst met drie dingen die je dit seizoen graag gedaan wilt hebben.

  • Probeer af te spreken met vrienden en familie buiten de deur om de drang om thuis te blijven te weerstaan.

  • Mocht het budget het toelaten, zoek de zon op om op te warmen en vooral ook je vitamine D-voorraad op een natuurlijke manier aan te vullen. Ook kunt u gebruik maken van een vitamine D-supplement.

  • In het nieuwe seizoen zijn we geneigd anders te eten. Zorg voor voedzame, warme maaltijden en sla vooral het ontbijt niet over!

  • Het klinkt misschien gek maar begin je dag met een koude douche. Door het lichaam te stimuleren, kun je een winterdip voor blijven.

  • Dat het buiten donker en koud is betekent niet dat het binnen ook zo hoeft te zij. Fleur je huis op met bloemen, licht, vrolijke kleuren en muziek. Je zult zien hoe deze kleine dingen je humeur kunnen opbeuren.

Oefening

Maak nu je eigen schema waarin je rekening houdt met bovenstaande tips. Hang het op de koelkast, plak het in je agenda of andere creatieve manier om zo herinnerd te worden aan regelmaat.