Energiebronnen en stressbronnen

Maart 2018

Teveel van iets is nooit goed! Hoe vaak we dit wel niet horen maar toch kunnen doorschieten in onze acties. Wanneer het op je werk druk is, de kinderen ziek thuis zijn en ouders je aandacht vragen, kan er een periode zijn waarin je meer geeft dan ontvangt.

Wanneer je soms meer energie geeft dan ontvangt, hoeft daar niks mis mee te zijn. Het gaat erom dat je uiteindelijk weer toekomt aan je eigen rust. Zodat je lichaam en geest zich weer kunnen herstellen en je weer op adem kan komen. Een richtlijn is dat een mens zich 1,5 uur kan inspannen/concentreren en daarna pauze nodig heeft.

Wanneer je hier niet aan toe komt en de draaglast langdurig hoger is dan de draagkracht, kun je spanningsklachten ontwikkelen. Zeker in tijden van zorgen zijn we geneigd minder aandacht te geven aan ontspanning en energie gevende bronnen. Hierdoor wordt het energieverlies niet (op tijd) aangevuld en kunnen we moeilijk op adem komen. Belangrijk is dus om een evenwicht te vinden in geven en ontvangen, inspanning en ontspanning.

Waar liggen jouw grenzen en tot waar reiken je mogelijkheden? Hoe is jouw balans in energiebronnen en stressbronnen? Hoeveel ‘hersteltijd’ heb je nodig na hoeveel inspanning?

Evenwicht vinden in geven en ontvangen, inspanning en ontspanning

Handvat
De volgende oefening helpt je een kijkje te nemen in jouw persoonlijke ‘weegschaal’. Heb jij genoeg ontspanning en energiebronnen? Of vragen de stressbronnen te veel van je waardoor je niet meer aan jezelf toe komt en dus uit balans raakt?

In onderstaand schema kun je zo concreet mogelijk aangeven wat je energie geeft of helpt in het dagelijks leven, denk bijvoorbeeld aan: een boek lezen, afspreken met vrienden, sporten e.d. Doe dit ook met jouw persoonlijke stressbronnen. Wat kost jou veel tijd en energie in het dagelijks leven? Denk bijvoorbeeld aan: het huishouden, een persoon in je omgeving die veel van je vraagt of zorgen over de financi├źn,

Als je hiermee klaar bent geef je met een cijfer (1-10) aan in welke mate het je energie geeft of kost.

Vraag jezelf steeds af: wat valt mij op aan het schema? Ben ik in of uit balans? Hoe kom ik weer in balans? Kijk hierbij hoe je energieverlies kan opvangen door te bepalen waar en wanneer jouw persoonlijke energiebronnen in kunnen worden gezet. Maak een zo duidelijk mogelijke afspraak met jezelf wanneer je deze energiebron weer gaat gebruiken.

ENERGIEBRONNEN

Sociale contacten
(vrienden, collega’s, e.d.)
Hobby’s/Ontspanning Vrijwilligerswerk
(culturele, politieke en
maatschappelijke activiteiten)
Persoon

(sterke kanten, hoe help je jezelf?)

Financieel/materieel

(huisvesting, inkomen, e.d.)

Scholing/opleiding
Relatie/gezin/familie

(partner, kinderen, vader, moeder, e.d.)

Werk

(inhoud, uitdaging, waardering, e.d.)

Huishouden
Geloof/religie/zingeving Toekomstbeeld/idealen Overig

STRESSBRONNEN

Sociale contacten
(vrienden, collega’s, e.d.)
Hobby’s/Ontspanning Vrijwilligerswerk
(culturele, politieke en
maatschappelijke activiteiten)
Persoon

(kwetsbare kanten, belemmeringen)

Financieel/materieel

(huisvesting, inkomen, schulden, e.d.)

Scholing/opleiding
Relatie/gezin/familie

(partner, kinderen, vader, moeder, e.d.)

Werk

(inhoud, uitdaging, waardering, e.d.)

Huishouden
Geloof/religie/zingeving Toekomstbeeld/idealen Overig
2018-03-07T12:47:34+00:00 maart 2018|Handvat van de Maand|0 Reacties