Het wasmandprincipe

September 2018

De zomermaanden zijn langzaam plaats aan het maken voor een nieuw seizoen. Dit betekent dat de kinderen weer naar school gaan, misschien ben je zelf net terug van vakantie of komen je collega’s weer terug en breekt weer een nieuwe periode aan. Vaak zijn we weer opgeladen of proberen we de rust die we hebben tijdens de vakantie zo lang mogelijk vast te houden. Thuis of op werk beginnen de to-do-lijsten alweer op te stapelen en kan het zijn dat je niet meer weet waar je moet beginnen.

Een handvat dat kan helpen de balans te behouden en goed prioriteiten te stellen is het wasmandprincipe. Het gaat hierbij om dat de to-do-lijst net als een wasmand altijd vol is en nooit leeg. Het streven naar een ‘lege lijst’ kan daarom beter gestopt worden. Hieronder lees je meer over het principe en tips om veel mogelijk voor elkaar te krijgen zonder het overzicht te verliezen.

Een to-do-lijst is als een wasmand: nooit leeg, maar altijd vol.

  • 1. Begin je werk met het maken van een to-do-lijst.
    Dat wil zeggen dat je alles opschrijft wat je die dag wilt doen, zowel op het werk als thuis, de kleine dingen (bijv. niet vergeten een cadeautje te kopen) maar ook de grote dingen (rapport afmaken).

  • 2. Schat in hoeveel tijd je kwijt bent per activiteit.
    Let op het gebruik van ‘containerbegrippen’. Zo houdt het plegen van een telefoontje meestal in dat je het telefoonnummer op moet zoeken, je agenda klaar moet hebben voor het maken van een afspraak, etc. Zo komt er bij één taak eigenlijk al veel meer kijken dan je van tevoren inschat. Vermenigvuldig daarom je inschatting van de benodigde tijd met een factor 2. De ervaring leert dat deze uitkomst dichter in de buurt komt bij de reële tijdsbesteding die activiteiten je kosten.

  • 3. Verdeel de activiteiten in een A-, B- en C-prioriteit.
    – A-prioriteit: het belangrijkst op dit moment.
    – B-prioriteit: wel belangrijk, maar hoeft niet direct uitgevoerd te worden.
    – C-prioriteit: op termijn belangrijk.

  • 4. Bepaal hoeveel effectieve uren je hebt om activiteiten op te pakken.
    Wanneer we rekening houden met ons energieritme kunnen zaken die inspanning en concentratie vragen het beste gepland worden tussen 10-13 uur en tussen 15-17 uur. Bij de opstart van de dag en de dip na de lunch is het beter routinematige taken te plannen.

  • 5. Maak een lijst van activiteiten die je voor vandaag in wilt plannen.
    Houdt daarbij rekening met de reële tijdsbesteding en de eigen productieve tijd. Verdeel deze overgebleven activiteiten over je energiecurve. A-prioriteiten kun je het beste tussen 11.00 en 13.00 uur plannen. De tijd tot 11.00 uur en de dip in energie na de lunch zijn geschikte momenten voor klusjes en doe-activiteiten; activiteiten met een B-prioriteit of C-prioriteit.

  • 6. Besluit je werkdag door alles wat je die dag gedaan hebt weg te strepen van de to-do-lijst.
    Verder kun je de lijst aanvullen met activiteiten die je de volgende dag wilt doen. Zo kun je opgeruimd naar huis en hoef je het werk niet ‘mee naar huis te nemen’. Vergeet ook niet jezelf een compliment te geven voor wat je hebt gedaan.

2018-09-18T11:54:53+00:00september 2018|Handvat van de Maand|0 Reacties