November 2019

Het verwerven van gezonde gewoontes, verminderen of afleren van niet-helpende gedragingen en het formuleren van meer rationele en helpende gedachten kunnen je welzijn verbeteren. Deze oefening is een voorbeeld wat je kan doen om je tevredenheid en geluk in je leven te verbeteren…

‘Geluk hangt van ons zelf af’ – Aristotle

Je kan beginnen om een diepere betekenis en doel te vinden- jaag je passies en doelen na en vindt een diepere betekenis in alles wat er gebeurd. Het hebben van een doelbewust leven kan voor meer geluk zorgen. Je kan bijvoorbeeld vrijwilligerswerk doen. Anderen gelukkig maken, het helpen of een verschil maken in iemand anders zijn leven zorgen ervoor dat we ons gelukkig en tevreden voelen. De impact die deze daden op anderen hebben zorgen ervoor dat we ons gewaardeerd en waardevol voelen. Vrijwilligerswerk geeft ons een gevoel van betekenis, wat ons een gevoel van geluk, trotst en blijdschap verschaft. Vriendelijkheid kan positieve afleiding als functie hebben of een manier zijn om met onze emoties en problemen om te gaan. Ook kan dit ons een ander perspectief op ons leven bieden. Onderzoek heeft zelfs aangetoond dat de lichamelijke gezondheid beter kan worden door twee á drie uur per week vrijwilligerswerk te doen.

Oefening

Maak een lijst met dingen die aan deze criteria voldoen, stel prioriteiten, zoek informatie en stel doelen. Maak hierna een plan van aanpak om deze activiteiten in het dagelijkse leven toe te passen. Observeer en krijg inzicht van de resultaten van de activiteiten en merk achteraf op hoe je je hierdoor voelt. Verbeteren deze activiteiten je leven? Maakt dit je gelukkig? Wakkert het je enthousiasme aan? Geeft het je gevoel van tevredenheid en voldoening? Zorgt dit voor minder negatieve gedachten over jezelf?

Pas je keuzes aan en verander je gedrag.