Mei 2019

De oefening van deze maand staat in het teken van dankbaarheid. Wanneer je erover nadenkt is dankbaarheid best een raar begrip in het dagelijks leven. Negatieve dingen zoals klagen, je (overmatig) zorgen maken en zeuren gaan ons over het algemeen goed af, maar stil staan bij wat we hebben en dankbaar zijn? Niet echt. Natuurlijk bedanken we elkaar in de meeste gevallen wanneer iemand iets voor je doet of wanneer je iets krijgt, maar er wordt verder niet echt stilgestaan bij wat dit nou eigenlijk betekent. Wat betekent de hulp/gift nou eigenlijk? Hoe dankbaar ben je dat je iemand hebt waar je op kan rekenen wanneer dit nodig is? Hoe zou het leven er zonder deze dingen uitzien?

Elke dag bijhouden van dingen waar we dankbaar voor zijn is bevorderlijk voor ons.

We lopen als het ware rond zonder dat de omgeving of andere mensen om ons heen ons opvallen. We reflecteren niet echt op onze talenten, capaciteiten, moralen, waardes en persoonlijke eigenschappen. We reflecteren zelfs niet op de manier hoe we zijn grootgebracht en welke impact dit op ons leven heeft gehad.

Er is veel wetenschappelijk bewijs dat stelt dat het elke dag bijhouden van vijf dingen waar we dankbaar voor zijn bevorderlijk voor ons is. Wanneer je dit aan het einde van de dag doet zal je niet alleen positieve emoties en een tevreden gevoel ervaren, maar zal het je ook helpen beter te slapen.

Je kan alles opschrijven wat je wilt, groot of klein, niets is te gek. Bijvoorbeeld: ‘ik ben dankbaar dat ik een man heb die van mij houdt’, ‘ik ben dankbaar dat ik een baan heb waar ik energie van krijg’, ‘ik ben dankbaar dat mijn kinderen in het huishouden helpen’ en ‘ik ben dankbaar dat ik het contact met een vriend(in) weer opgepakt heb’.

Het idee is dat je deze oefening minstens een week volhoudt en daarna eens stil gaat staan bij wat dit met je gedaan heeft. Maak er een dagelijkse routine van, is wat je ziet ook wat je voelt?