Februari 2020

Zelfzorg helpt je wanneer je het moeilijk hebt. Dit kan doordat het je helpt om te gaan met stressoren waar je geen invloed op hebt. Ook helpt het tijdens gewone dagen, als onderdeel van het onderhouden van je welzijn. Door aan je behoeften en benodigdheden tegemoet te komen bouw je weerbaarheid en het vermogen om met stressvolle situaties om te gaan op.

Om consistent met zelfzorg bezig te zijn is het van belang om het naar jou levensstijl, behoeften, benodigdheden en persoonlijkheid aan te passen. Je kan experimenteren met verschillende oefeningen/gedragingen om uit te zoeken wat, in verschillende situaties, het beste bij je past.

Dit zijn een aantal voorbeelden van zelfzorg: bewegen; bijhouden van een schrift; nee zeggen tegen extra verantwoordelijkheden; kiezen voor comfortabele activiteiten, objecten, mensen, relaties, (het bezoeken van) plaatsen; jezelf toestaan te huilen; het nemen van een bubbelbad; bewust zijn van de niet materiële zaken in het leven; meer tijd doorbrengen met kinderen en/of huisdieren; je werkplek inrichten, comfortabel is en rust geeft; bidden enzovoort.

Om erachter te komen welke zelfzorg het beste bij je past kun je het beste eerst stilstaan bij je behoeftes en je hier bewust van worden.

Stel jezelf de vraag:

  1. Wat trekt me leeg en wat kan ik doen om dit te verbeteren?
  2. Waar heb ik echt behoefte aan en wat doet mijn lichaam, geest en ziel goed?
  3. Wat voel ik nu (negatieve emoties, zoals verdriet, boosheid, frustraties die je ervaart) en wat kan ik doen om de intensiteit van deze emoties te verminderen?

Oefening

Hou eens een brainstorm sessie en noteer je ideeën wanneer je bovenstaande vragen hebt beantwoordt. Bepaal welke zelfzorg activiteiten je wil gaan doen om je welzijn te versterken. Dit kan zowel dagelijks of wekelijks zijn.

Hou ook rekening met details, zoals met wie, waar, wanneer, voor hoelang en plan een dag en tijd in om het daadwerkelijk te gaan doen.

Maak vervolgens een plan om deze activiteiten te gebruiken als het nodig is, zodat je een actieplan klaar hebt liggen in geval van moeilijke tijden