September 2020

Wanneer onze innerlijke criticus tegen ons praat veroordeelt het ons. Dit gebeurt vaak met extreem negatieve stellingen die negatieve emoties, zoals woede, verdriet, machteloosheid en hopeloosheid te weeg brengen. Wanneer we de negatieve emoties voelen blijft onze innerlijke pestkop ons veroordelen dat we ons zo voelen.

Beeld je in dat iemand waarvan je houdt naar je toekomt en zegt ‘ik heb gefaald in mijn huwelijk. Ik voel me ellendig en alleen’. Zou je hem/haar kleineren? Straffen?

Of

Zou je naar ze luisteren en ze vertellen dat niemand perfect is? We zijn immers ook maar mensen. Zou je niet zeggen dat iedereen wel eens faalt, erge fouten maakt en zich soms alleen en droevig voelt? Zou je niet bij hun pijn stil staan en vragen wat je voor ze kan doen? Dat is compassie naar anderen.

Oefening

Doe het nu voor jezelf

  1. Zeg tegen jezelf: Ik voel me nu ……. omdat ……. is gebeurd.
  2. Erken welk gevolg dit voor je heeft: mijn lichaam voelt als …….. Ik blijf maar denken…….  Ik ben geneigd om te …. (gedrag)

Vraag jezelf:

  1. Wat kan ik zeggen (wat wil ik horen) om mezelf beter te voelen?
  2. Wat kan ik doen om me beter te voelen?
  3. Wat kan ik hiervan leren?

Door deze vragen te stellen heb je niet alleen meer compassie voor jezelf; je leert ook kennen wat je nodig hebt, waar je niet tegen kan, je normen en waarden, wie je bent of wie je wilt zijn en hoe je door anderen behandelt wilt worden. Je leert ook wat je helpt, wat je coping vaardigheden versterken.

Het is menselijk om niet perfect te zijn en te falen. Zonder dit zou er geen persoonlijke groei mogelijk zijn. Het vergt echter geduld, vergevingsgezindheid en compassie naar onszelf toe.

Handvat van de Maand