April 2022

Perfectionisme wordt ten onrechte als wenselijk en/of als vereiste gezien voor succes in onze maatschappij. Op de kleine details en fouten letten kost veel tijd en energie, wat ten koste kan gaan van productiviteit en effectiviteit. Gedachten zijn inflexibel en worden vooral overheerst door “ik moet”. De onrealistische en onhaalbare standaarden van perfectie halen het gevoel van tevredenheid weg. Het voelt alsof het nooit goed genoeg is. Het kan leiden tot uitstel gedrag, stress, zelfkritiek, onstabiel zelfvertrouwen, gevoelens van angst en vermijding. Men vreest mislukking, afwijzing en schaamte.

Wat kunnen we doen om perfectionisme te verminderen behalve flexibeler zijn en realistische standaarden of doelen stellen?

  1. Leer te focussen op het proces en geniet van ieder moment hiervan in plaats van te focussen op het eindresultaat. Succes zit in het leuk vinden wat je doet, je groei, je inzet, vooruitgang en vastbeslotenheid in het streven naar je doelen in plaats van het eind resultaat. Daar vind je energie, positieve emoties en de kracht om je zelfvertrouwen en zelfeffectiviteit te verbeteren.
  2. Als perfectionisme je verlamt probeer dan te beschrijven waar je echt bang voor bent. Wat is het ergste wat er kan gebeuren? Hoe zou je hiermee omgaan?
  3. Reflecteer- hoe helpt perfectionisme mij in mijn leven?’

Probeer het en kijk wat je denkt. Ervaar je nu meer energie en positieve emoties?

Handvat van de Maand