Mei 2022

We worden/werden gevraagd afstand te houden, thuis te werken, niet in te grote groepen samen te komen of plekken te vermijden. Op een gegeven moment is afstand houden gaan voelen als isolatie. Dit hoeft echter niet zo te zijn. We kunnen nog steeds (video)bellen, berichten sturen, mailen en deelnemen aan online activiteiten (bijvoorbeeld workshops, online oefeningen, dates, spelletjes). Ook het ouderwets sturen van een kaart is mogelijk als we dat willen. Sociale interactie is belangrijk voor onze zelfzorg. Wat kun je verder doen?

Bekijk de volgende tips:

  1. Doelen stellen; hou je waarden in gedachten en bedenk wat je zou willen bereiken. Denk aan de dingen die je wilt en waar je je beter door voelt, maar waar je voorheen geen tijd voor had. Wat zou je willen leren of waar zou je mee willen experimenteren? Maak een lijst en zet het in je agenda.
  2. Doe je pyjama uit; hoewel niemand je onderste helft op camera ziet zijn basis hygiëne en schone kleding belangrijk. Niet alleen voor je fysieke zelfzorg, maar het helpt je ook in een andere mindset te komen. Je bent productiever tijdens een werkdag als je in een kantoorachtige omgeving werkt en hier ook gekleed voor bent. Als je je aan het einde van de dag dan weer naar lekker zittende kleding omkleed krijgt je geest het signaal om te rusten en te relaxen. Ga gedurende de dag naar buiten voor wat zonlicht en wees actief. Vergeet niet gezonde maaltijden te eten en pauzes te nemen. Frisse lucht, een goed eetpatroon en zonlicht helpen zowel je stemming en slaapritme.
  3. Hou je aan werkuren; waar voorheen duidelijke grenzen waren door het reizen van werk naar huis vagen deze door thuiswerken weg. Mensen zijn geneigd om thuis langer door te werken. Hou dit in de gaten en zorg voor een normaal werkritme door structuur en grenzen in de gaten te houden.

Handvat van de Maand