Juli 2022

De pandemie heeft voor nog meer stress in ons drukke bestaan gezorgd. Veranderingen gebeuren snel en sommige delen van ons leven waar we stress verminderen zijn niet meer mogelijk. Sociale interactie is beperkt en ouders hebben in principe meerdere banen tegelijk terwijl ze minder ondersteuning krijgen. De laatste jaren hebben een mentale en fysieke tol van ons geëist. Veel mensen voelen zich alleen, gefrustreerd, overweldigd, uitgeput, angstig, boos en worden meer kritisch op zichzelf en anderen. Met een onzekere toekomst moeten we beter voor onszelf zorgen.

Het volgende is een ‘3 stappen plan’ van Kristin Neff om even pauze te nemen van het medeleven. Het neemt maar een paar minuten in beslag, dus je kan het op ieder moment op iedere plek doen. Het is wat we kunnen doen om de balans in onze zelf compassie te herstellen.

Stap 1
Sta even stil bij de negatieve emotie wanneer je deze ervaart en erken deze. Hoe voel je je hierdoor? Veroordeel niet hoe je je voelt, het gaat er puur om de emotie te benoemen. Sta jezelf toe te voelen wat je voelt. Het is wat het op dat moment is.

Stap 2
Hou in gedachten dat er moeilijke dagen tussen zitten waar negatieve emoties normaal bij zijn. Het is onderdeel van mens zijn. Iedereen voelt zich wel eens zo. Mensen hebben een complex en immens vermogen om verscheidene emoties te ervaren. Positieve emoties, zoals liefde, zorg, hoop, trots, maar ook negatieve.

Stap 3
Wees aardig voor jezelf.

Door je emoties niet weg te duwen en deze als zwakte te zien maken we ruimte om met ons zelf mee te leven en leren we met onze pijn omgaan. Vraag jezelf de volgende vragen:

  1. Wat zou je direct kunnen doen als medelevende reactie op hoe je je voelt?
  2. Wat ga je later vandaag doen waaruit blijkt dat je met je zelf meeleeft?

Nu je deze vragen beantwoord hebt kun je actie ondernemen en hiermee aan de slag gaan.

Handvat van de Maand